6 juni 2017

Tariefregels klantenservice per 1-7-2017 gewijzigd

Onlangs werd bekend dat bedrijven na 1 juli alleen gesprekskosten mogen rekenen aan klanten die contact opnemen via een 0900-nummer.

Voor 0909 en 0906 nummers blijf je na 1 juli nog wel extra betalen, maar voor de 0900- servicenummers die gebruikt worden door de klantenservice afdeling van bedrijven, ruim 19.000 in Nederland, gaat er per 1 juli een belangrijke wijziging in.

Momenteel mogen bedrijven klanten naast de gesprekskosten ook een informatietarief rekenen tot maximaal €1,- per gesprek. Het Europees Hof heeft hier op 2 maart een eind aan gemaakt en minister Kamp voert deze wetgeving per 1 juli 2017 door voor de Nederlandse markt.

Als je als klant belt mag het bellen naar een 0900-nummer vanaf 1 juli niet meer kosten dan bellen naar een normaal nummer. Er mogen alleen gesprekskosten worden gevraagd. Reden hiervoor is dat het Europese Hof heeft besloten dat de kosten voor het bellen naar de klantenservice onderdeel is van de aanschafprijs van het product of de dienst. Extra kosten zouden consumenten afschrikken zich te beroepen op hun garantie.

Bron Mtel